Publicaties

Vrijheid doorgeven – Vriendenbrief Nationaal Monument Kamp Vught – november 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Wie niet leest is gek – Naomi Smits, Pica – oktober 2022

Ik schreef op pagina 57 een bijdrage over de kracht van voorlezen. 

“Weleens naar binnen gekeken bij een klaslokaal waar een leerkracht zijn groep een goed verhaal voorleest? Nee? Moet je eens doen.
De kans is groot dat je ziet dat die grote knul in groep 8, die zo hard riep dat ‘voorlezen voor kleuters is’, met halfopen mond ademloos zit te luisteren. In groep 1-2 zie je een meisje dat, met rode wangen van opwinding, op het puntje van haar stoel zit. En in groep 5 zit dat jongetje dat het vaak zo moeilijk heeft en de grenzen opzoekt, rustig en ontspannen op z’n plek.
Voorlezen is natuurlijk geweldig voor de ontwikkeling van allerlei cognitieve en talige aspecten binnen je onderwijs. Maar voorlezen brengt meer. Voorlezen brengt sfeer. Voorlezen brengt ontspanning. Voorlezen prikkelt de fantasie. Voorlezen verbindt. Wat is er nou fijner dan samen luisteren naar en praten over een mooi verhaal? Voorlezen is een prachtig middel om van je klas een groep te maken. Voorlezen is een van de meest eenvoudige en meest effectieve middelen binnen je klassenmanagement om snel rust te creëren.
En hoe tof is het, als die grote achtstegroeper, wanneer jij stopt met voorlezen, door de klas roept: ‘Ah juf, please, lees je nog één bladzijde voor?’ Voorlezen is magisch mooi.”


Impact – Onderwijskoppendecember 2021


Met zonder vlag – Algemeen Dagblad 10 april 2020 – april 2020 


Ga voor goud – Brabants Dagblad 1 februari 2020februari 2020


Meesterschap – Brabants Dagblad 31 oktober 2019oktober 2019


Meesterschap –Algemeen Dagblad 30 oktober 2019oktober 2019

 
Juf van de maand – Brabants Dagblad 28 juni 2007 – juni 2007