Delen is vermenigvuldigen. Daarom deel ik mijn onderwijsverhaal en mijn visie op het vak van leraar. Ik zet je aan het denken of inspireer je om dat wat ik deel mee te nemen naar je eigen klaslokaal. Soms vertel of schrijf ik wat in opdracht of verschijnt een blog, column of bijdrage in de media.
ResearchED 2025 – 29 maart 2025
“Spreek je in ronde 7? Poeh. Die allerlaatste ronde is echt ‘the graveyard’, hoor. Iedereen is dan suf geluld. Succes!”
En dan samen met Marita Eskes gloedvol spreken voor een volle zaal met betrokken leraren, ib-ers en schoolleiders.
ResearchED 2025 is een feit. En hoe.
Na het ijzersterke, theoretische verhaal van Marita, vertelde ik mijn verhaal ‘Weten is Meedoen!’
Aan de hand van prachtige praktijkvoorbeelden uit mijn klas deelde ik waar leerlingen toe in staat zijn en wat het met ze doet als je ze goed, kennisrijk, doordacht en warm onderwijs geeft, vanuit daadwerkelijk hoge verwachtingen en vertrouwen.
En misschien, heel misschien, liet ik met mijn bevlogenheid en enthousiasme ook wel zien wat dat met de leraar voor die klas doet. 😉
Kennis van de wereld koppelen aan de basisvaardigheden lezen, schrijven en spreken is niet alleen heel hard nodig, maar ook fantastisch mooi. We hebben een prachtvak!
#hetmooistevakvandewereld
Zegt het voort!
Dank aan eenieder die er was.


IJzer smeden als het koud is, Rotterdam – 16 januari 2025
Gisteren vertelde ik mijn verhaal ‘Weten is Meedoen!’ aan leraren van 14 Rotterdamse basisscholen binnen het project ‘IJzer smeden als het koud is’.
Ik vertelde aan de hand van praktijkvoorbeelden uit mijn klas wat het met leerlingen doet als je ze goed, kennisrijk, doordacht en warm onderwijs geeft, vanuit daadwerkelijk hoge verwachtingen en vertrouwen.
𝘌𝘦𝘯 𝘷𝘢𝘯 𝘥𝘦 𝘭𝘶𝘪𝘴𝘵𝘦𝘳𝘢𝘢𝘳𝘴 𝘷𝘳𝘰𝘦𝘨 𝘮𝘦 𝘩𝘰𝘦 𝘷𝘢𝘢𝘬 𝘮𝘪𝘫𝘯 𝘭𝘦𝘦𝘳𝘭𝘪𝘯𝘨𝘦𝘯 𝘥𝘦 𝘤𝘰𝘮𝘱𝘶𝘵𝘦𝘳 𝘨𝘦𝘣𝘳𝘶𝘪𝘬𝘦𝘯 𝘵𝘪𝘫𝘥𝘦𝘯𝘴 𝘮𝘪𝘫𝘯 𝘭𝘦𝘴𝘴𝘦𝘯.
𝘐𝘬 𝘴𝘵𝘦𝘭𝘥𝘦 𝘢𝘭𝘴 𝘸𝘦𝘥𝘦𝘳𝘷𝘳𝘢𝘢𝘨 𝘩𝘰𝘦 𝘷𝘢𝘢𝘬 𝘩𝘪𝘫 𝘥𝘢𝘤𝘩𝘵 𝘥𝘢𝘵 𝘥𝘢𝘵 𝘸𝘢𝘴. 𝘏𝘦𝘵 𝘢𝘯𝘵𝘸𝘰𝘰𝘳𝘥 𝘸𝘢𝘴 𝘱𝘳𝘢𝘤𝘩𝘵𝘪𝘨: “𝘐𝘬 𝘥𝘦𝘯𝘬 𝘩𝘦𝘦𝘭 𝘸𝘦𝘪𝘯𝘪𝘨. 𝘌𝘯 𝘢𝘭𝘴 𝘪𝘬 𝘥𝘢𝘯 𝘥𝘦𝘯𝘬 𝘢𝘢𝘯 𝘮𝘪𝘫𝘯 𝘥𝘢𝘨 𝘷𝘢𝘯 𝘮𝘰𝘳𝘨𝘦𝘯, 𝘥𝘢𝘯 𝘻𝘪𝘵𝘵𝘦𝘯 𝘮𝘪𝘫𝘯 𝘭𝘦𝘦𝘳𝘭𝘪𝘯𝘨𝘦𝘯 𝘷𝘦𝘦𝘭 𝘵𝘦 𝘷𝘦𝘦𝘭 𝘢𝘤𝘩𝘵𝘦𝘳 𝘥𝘢𝘵 𝘴𝘤𝘩𝘦𝘳𝘮. 𝘋𝘦𝘻𝘦 𝘮𝘢𝘯𝘪𝘦𝘳 𝘷𝘢𝘯 𝘭𝘦𝘴𝘨𝘦𝘷𝘦𝘯 𝘪𝘴 𝘷𝘦𝘦𝘭 𝘮𝘰𝘰𝘪𝘦𝘳 𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘻𝘦!”
Op naar morgen. We hebben een prachtig vak. Toon vakmanschap en lef. Onderwijs je leerlingen. Leer ze steengoed rekenen, schrijven, lezen en zorg dat ze voldoende kennis van de wereld om zich heen hebben om die een beetje te snappen, te waarderen en zich ertoe te verhouden.
Weet je hoe mooi dat is? En weet je wat dat doet met de betrokkenheid en het welbevinden van de leerling en de leraar?
Juist.
#hetmooistevakvandewereld
Danny Bras & Irma Bergmans dank voor de uitnodiging!
Uitgeverij Pica – 18 november 2024
De blog Back on track gepubliceerd op de website van Uitgeverij Pica.


ResearchED 2024 – 22 juni 2024
In navolging van de masterclass op 10 april 2024, sprak ik samen met Marita Eskes op ResearchED. We deelden wederom waarom het zo belangrijk is om al onze kinderen steengoed, doordacht, rijk en warm onderwijs te bieden vanuit daadwerkelijk hoge verwachtingen. Ik vertelde mijn verhaal uit het klaslokaal aan een tjokvolle zaal!
In navolging van de masterclass op 10 april 2024, sprak ik samen met Marita Eskes op ResearchED. We deelden wederom waarom het zo belangrijk is om al onze kinderen steengoed, doordacht, rijk en warm onderwijs te bieden vanuit daadwerkelijk hoge verwachtingen. Ik vertelde mijn verhaal uit het klaslokaal aan een tjokvolle zaal!
Masterclass ‘Kennis centraal in het klaslokaal’ – Pica Congressen | Gewoon goed lesgeven – 10 april 2024
Wat-een-dag!
Een ramvolle zaal in Bunnik, gevuld met leraren en schoolleiders uit het hele land voor de masterclass ‘Kennis centraal in het klaslokaal’.
Voorafgegaan door de geweldige Marita Eskes, Victor van Toer, Marianne van den Dikkenberg & Ineke ten Hoeve, vertelde ik, onder toeziend oog van mijn fantastische duo, ook mijn verhaal.
Ik vertelde waarom het zo belangrijk is dat we al onze kinderen steengoed, doordacht, rijk en warm onderwijs bieden vanuit daadwerkelijk hoge verwachtingen en vertrouwen. Ik vertelde hoe je dat kunt doen.
Ik vertelde dat je je onderwijs niet op hoeft te leuken. Want als je het als leraar goed doet, je neemt je opdracht en je leerlingen serieus, is het onderwijzen van een groep kinderen het allermooiste wat er is en slurpen ze nieuwe kennis op. Weet je hoe leuk dat is en wat dat doet met het welbevinden van de leerling én van de leraar?
Kennis centraal in het klaslokaal!
Deelnemer aan de masterclass Jeroen Goes schreef een prachtige blog over de middag.


De blog Leuk als leestip in de vragenapp voor leraren van TeacherTapp. – 16 oktober 2023
Van individueel naar inclusief onderwijs – Bert Wienen, Instondo – september 2023
Leerling: “Juf, ik heb gehoord dat je hier bij jou in de klas heel hard moet werken.
Ik: “Uhm… Ja… dat klopt wel.”
Leerling: “Ja maar juf, ik het ADHD.”
Ik: “Oké. En… dus…?”
Leerling: …
Ik: “We gaan gewoon samen van start. En ja, we gaan flink aan de bak. Soms is dat misschien niet makkelijk of leuk. Heel vaak ook wel. Het komt goed. Echt. Je hoeft het niet alleen te doen. Je mag leren, je mag vallen en opstaan. Ik sta naast jou. Ik heb vertrouwen in jou. Ik ben er van overtuigd dat je het kan.”
In de 22 jaar dat ik leraar ben (waarvan 10 jaar in het SO, kinder- en jeugdpsychiatrie), leerde ik dat normaliseren, het hebben van hoge verwachtingen en het geven van gewoon krachtig onderwijs waarbij je op z’n tijd flink wat weerstand biedt, ingebed in een goede pedagogische relatie en een solide klassenmanagement, juist zorgt voor hele positieve ontwikkelingen bij kinderen.
Bert Wienen schreef een steengoed boek over inclusief onderwijs.
Het is een prachtig en krachtig pleidooi voor minder labelen en psychologiseren, meer normaliseren, ontschuldigen en meer aandacht voor de kracht van goed onderwijs.
‘Welbevinden is veel meer een uitkomst van goed onderwijs dan een voorwaarde ervoor.’
Elke leraar moet dit boek lezen.
En met gepaste trots: Toen Bert dit boek schreef, mocht ik meelezen en dit ijzersterke verhaal voorzien van feedback.

De Denktank Beroepsbeeld Leraar bestaat uit veertien gepassioneerde leraren en docenten uit het primair, voortgezet, middelbaar beroeps- en speciaal onderwijs. En ik ben 1 van die 14!
Met Beroepsbeeld Leraar bouwen wij als leraren samen aan een beeld van ons beroep. Hoe het echt is om leraar te zijn, niet hoe het door anderen wordt gezien. Een realistisch, gezamenlijk gemaakt beroepsbeeld helpt ons om eigen rollen, doelen en ontwikkelmogelijkheden te formuleren. En het laat toekomstige leraren en anderen zien wat er aantrekkelijk en belangrijk is aan ons beroep en hoe het zich ontwikkelt. – juli 2023
De relaxte leraar – Maike Douglas, Pica – mei 2023
Maike Douglas interviewde mij voor dit boek.
Ik vertelde mijn onderwijsverhaal en deelde een paar dikke tips om relaxed voor de klas te staan.

De blog Ode aan de meester 2 als leestip in de vragenapp voor leraren van TeacherTapp. – 19 april 2023
De blog ‘Ambitie’ op The Best Social Media. – 16 maart 2023


De blog Ambitie als leestip in de vragenapp voor leraren van TeacherTapp. – 11 maart 2023

Voor de Vriendenbrief van Nationaal Monument Kamp Vught schreef ik een bijdrage over het bijzondere vrijwilligerswerk als rondleider.
Vrijheid doorgeven – Vriendenbrief Nationaal Monument Kamp Vught – november 2022
Wie niet leest is gek – Naomi Smits, Pica – oktober 2022
Ik schreef op pagina 57 een bijdrage over de kracht van voorlezen. “Weleens naar binnen gekeken bij een klaslokaal waar een leerkracht zijn groep een goed verhaal voorleest? Nee? Moet je eens doen.
De kans is groot dat je ziet dat die grote knul in groep 8, die zo hard riep dat ‘voorlezen voor kleuters is’, met halfopen mond ademloos zit te luisteren. In groep 1-2 zie je een meisje dat, met rode wangen van opwinding, op het puntje van haar stoel zit. En in groep 5 zit dat jongetje dat het vaak zo moeilijk heeft en de grenzen opzoekt, rustig en ontspannen op z’n plek.
Voorlezen is natuurlijk geweldig voor de ontwikkeling van allerlei cognitieve en talige aspecten binnen je onderwijs. Maar voorlezen brengt meer. Voorlezen brengt sfeer. Voorlezen brengt ontspanning. Voorlezen prikkelt de fantasie. Voorlezen verbindt. Wat is er nou fijner dan samen luisteren naar en praten over een mooi verhaal? Voorlezen is een prachtig middel om van je klas een groep te maken. Voorlezen is een van de meest eenvoudige en meest effectieve middelen binnen je klassenmanagement om snel rust te creëren.
En hoe tof is het, als die grote achtstegroeper, wanneer jij stopt met voorlezen, door de klas roept: ‘Ah juf, please, lees je nog één bladzijde voor?’ Voorlezen is magisch mooi.”
Voor Juf & Meester | Onderwijs van Morgen, een initiatief van Malmberg, schreef ik van december 2019 tot en met januari 2022 een serie columns.
Grote Smurfjes – januari 2022
Vakmanschap – november 2021
Bloedstollend – september 2021
Schattig – juni 2021
Een heks van een juf – april 2021
Valse start – januari 2021
Scoren – oktober 2020
Twijfelbuik – augustus 2020
Hé juf, met mij! – mei 2020
En door! – (gastcolumn) maart 2020
Vrijheid – (gastcolumn) december 2019
Ambitie – Onderwijskoppen Onderwijsmoment 2023 – januari 2024
De goochelaar en de verrader – Onderwijskoppen Onderwijsmoment 2022 – januari 2023
Impact – Onderwijskoppen Onderwijsmoment 2021 – januari 2022
Oorverdovend afscheid – Onderwijskoppen Onderwijsmoment 2020 – januari 2021
Met zonder vlag – Algemeen Dagblad 10 april 2020 – april 2020
Meesterschap – Algemeen Dagblad 30 oktober 2019 – oktober 2019
Ga voor goud – Brabants Dagblad 1 februari 2020 – februari 2020
Meesterschap – Brabants Dagblad 31 oktober 2019 – oktober 2019
Juf van de maand – Brabants Dagblad 28 juni 2007 – juni 2007