In de media

Soms schrijf ik wat in opdracht of verschijnt een blog, column of bijdrage in de media.


Mijn blog ‘Leuk’ verscheen als leestip in de vragenapp voor leraren van TeacherTapp.16 oktober 2023


Van individueel naar inclusief onderwijs – Bert Wienen, Instondo – september 2023

Leerling: “Juf, ik heb gehoord dat je hier bij jou in de klas heel hard moet werken.

Ik: “Uhm… Ja… dat klopt wel.”

Leerling: “Ja maar juf, ik het ADHD.”

Ik: “Oké. En… dus…?”

Leerling: …

Ik: “We gaan gewoon samen van start. En ja, we gaan flink aan de bak. Soms is dat misschien niet makkelijk of leuk. Heel vaak ook wel. Het komt goed. Echt. Je hoeft het niet alleen te doen. Je mag leren, je mag vallen en opstaan. Ik sta naast jou. Ik heb vertrouwen in jou. Ik ben er van overtuigd dat je het kan.”


In de 22 jaar dat ik leraar ben (waarvan 10 jaar in het SO, kinder- en jeugdpsychiatrie), leerde ik dat normaliseren, het hebben van hoge verwachtingen en het geven van gewoon krachtig onderwijs waarbij je op z’n tijd flink wat weerstand biedt, ingebed in een goede pedagogische relatie en een solide klassenmanagement, juist zorgt voor hele positieve ontwikkelingen bij kinderen.

Bert Wienen schreef een steengoed boek over inclusief onderwijs.
Het is een prachtig en krachtig pleidooi voor minder labelen en psychologiseren, meer normaliseren, ontschuldigen en meer aandacht voor de kracht van goed onderwijs.

‘Welbevinden is veel meer een uitkomst van goed onderwijs dan een voorwaarde ervoor.’

Elke leraar moet dit boek lezen.

(En met gepaste trots: Toen Bert dit boek schreef, mocht ik meelezen en dit ijzersterke verhaal voorzien van feedback.)


De Denktank Beroepsbeeld Leraar bestaat uit veertien gepassioneerde leraren en docenten uit het primair, voortgezet, middelbaar beroeps- en speciaal onderwijs. En ik ben 1 van die 14!

Met Beroepsbeeld Leraar bouwen wij als leraren samen aan een beeld van ons beroep. Hoe het echt is om leraar te zijn, niet hoe het door anderen wordt gezien. Een realistisch, gezamenlijk gemaakt beroepsbeeld helpt ons om eigen rollen, doelen en ontwikkelmogelijkheden te formuleren. En het laat toekomstige leraren en anderen zien wat er aantrekkelijk en belangrijk is aan ons beroep en hoe het zich ontwikkelt. – juli 2023


De relaxte leraar – Maike Douglas, Pica – mei 2023

Maike Douglas interviewde mij voor dit boek.
Ik vertelde mijn onderwijsverhaal en deelde een paar dikke tips om relaxed voor de klas te staan.


Mijn blog ‘Ode aan de meester 2’ verscheen als leestip in de vragenapp voor leraren van TeacherTapp.19 april 2023


Mijn blog ‘Ambitie’ is verschenen op The Best Social Media. – 16 maart 2023


Mijn blog ‘Ambitie’ verscheen als leestip in de vragenapp voor leraren van TeacherTapp.11 maart 2023


Voor de Vriendenbrief van Nationaal Monument Kamp Vught schreef ik een bijdrage over het bijzondere vrijwilligerswerk als rondleider. 

Vrijheid doorgeven – Vriendenbrief Nationaal Monument Kamp Vught – november 2022


Wie niet leest is gek – Naomi Smits, Pica – oktober 2022

Ik schreef op pagina 57 een bijdrage over de kracht van voorlezen. “Weleens naar binnen gekeken bij een klaslokaal waar een leerkracht zijn groep een goed verhaal voorleest? Nee? Moet je eens doen.
De kans is groot dat je ziet dat die grote knul in groep 8, die zo hard riep dat ‘voorlezen voor kleuters is’, met halfopen mond ademloos zit te luisteren. In groep 1-2 zie je een meisje dat, met rode wangen van opwinding, op het puntje van haar stoel zit. En in groep 5 zit dat jongetje dat het vaak zo moeilijk heeft en de grenzen opzoekt, rustig en ontspannen op z’n plek.
Voorlezen is natuurlijk geweldig voor de ontwikkeling van allerlei cognitieve en talige aspecten binnen je onderwijs. Maar voorlezen brengt meer. Voorlezen brengt sfeer. Voorlezen brengt ontspanning. Voorlezen prikkelt de fantasie. Voorlezen verbindt. Wat is er nou fijner dan samen luisteren naar en praten over een mooi verhaal? Voorlezen is een prachtig middel om van je klas een groep te maken. Voorlezen is een van de meest eenvoudige en meest effectieve middelen binnen je klassenmanagement om snel rust te creëren.
En hoe tof is het, als die grote achtstegroeper, wanneer jij stopt met voorlezen, door de klas roept: ‘Ah juf, please, lees je nog één bladzijde voor?’ Voorlezen is magisch mooi.”





Voor Juf & Meester | Onderwijs van Morgen, een initiatief van Malmberg, schreef ik van december 2019 tot en met januari 2022 een serie columns. 

Grote Smurfjesjanuari 2022

Vakmanschapnovember 2021

Bloedstollendseptember 2021

Schattigjuni 2021

Een heks van een jufapril 2021

Valse startjanuari 2021

Scorenoktober 2020

Twijfelbuikaugustus 2020

Hé juf, met mij!mei 2020

En door!(gastcolumn) maart 2020 

Vrijheid(gastcolumn) december 2019


Ambitie – Onderwijskoppen Onderwijsmoment 2023januari 2024

De goochelaar en de verrader – Onderwijskoppen Onderwijsmoment 2022 – januari 2023

Impact – Onderwijskoppen Onderwijsmoment 2021 – januari 2022

Oorverdovend afscheid – Onderwijskoppen Onderwijsmoment 2020januari 2021





Met zonder vlag – Algemeen Dagblad 10 april 2020 – april 2020 

Meesterschap – Algemeen Dagblad 30 oktober 2019oktober 2019





Ga voor goud – Brabants Dagblad 1 februari 2020februari 2020

Meesterschap – Brabants Dagblad 31 oktober 2019oktober 2019

Juf van de maand – Brabants Dagblad 28 juni 2007 – juni 2007